connyenjean-zuid-afrika2015.reismee.nl

Mapungubwe National Park – Mopane Bush Lodge

Onze 3e bestemming is Mapungubwe National Park. Dit ligt 395 km verderop. Dichtbij de grens van Zimbabwe en Botswana.

De reis verloopt spoedig, hoe noordelijker we komen, hoe minder verkeer er op de weg is, totdat we helemaal alleen van de weg gebruik maken. Plotseling wordt er gewaarschuwd voor Potholes. Dit zijn grote gaten in de weg!! In Nederland zou dit ondenkbaar zijn. We rijden van links naar rechts over de weg en visa versa, om de potholes te vermijden.

Om 17.00 uur bereiken we de Lodge. We worden welkom geheten door Michelle met een fris handdoekje en een glaasje vruchtensap. Jasper brengt onze koffers naar onze rondavel. Dit is een ronde hut met rieten dak. Dit keer hebben we wel stroomvoorziening, airco en een mooi uitzicht op het landschap.

’s Ochtends staat weer een gamedrive gepland, maar nu in Mapungubwe National Park. Dit park heeft een netwerk van 35 km verharde wegen en 100 km onverharde wegen. De natuur is prachtig met rivieren, grote oude Baobabs, zandsteen heuvels, rotsen en bossen. Renhard (onze ranger) laat ons als eerste een Baobab bewonderen. In het Afrikaans noemen ze dit een Krommetakboom. Het bijzondere aan deze “boom” is dat het eigenlijk een uit de kluiten gewassen vetplant is. Je kunt de leeftijd bepalen door mensen met uitgestrekte armen een kring te laten maken rond de stam van de boom. Voor elk mens kun je dan 110 jaren tellen. De boom waar we op dat moment bij staan, gaan zeker 10-12 mensen omheen. Hij is dus ca. 1100 tot 1320 jaar oud.

We rijden verder en zien al gauw een Kori bustard, ook genoemd de Afrikaanse Pauw. Hij loopt namelijk net zo statig. Ook deze keer zien we weer de gebruikelijke dieren zoals de zebra, Giraf, Impala, wrattenzwijn, olifant, maar ook veel mooi gekleurde vogels.

Rond een uur of 10 stoppen we voor een koffiepauze en lopen naar een uitzichtpunt. We kijken over een uitgestrekt landschap waar 3 landen (Zuid-Afrika, Botswana en Zimbabwe) bij elkaar komen.

Aan het einde van de gamedrive worden we nog verrast met een kudde olifanten (zeker 70 of meer). Het is op dit moment rond de 40 °C. Volgens Renhard zijn het vermoedelijk 3 kuddes die allemaal gebruik willen maken van een waterplas. Het is mooi om te zien dat er een bepaalde rangorde heerst. Een aantal olifanten staan in het water en de andere wachten geduldig hun beurt af.

Rond 11.30 uur zijn we terug bij de lodge en kunnen wat gaan eten. Jean bestelt brood en kaas. Als we echter klaar zijn met eten, komt Jasper aanlopen met een gebakken tomaat gevuld met ei en zet dit voor Jean neer. Jean kijkt (zoals hij zelf altijd zegt) als een botsauto. Hij heeft het woord “tomaat” en zeker “ei” niet in de mond gehad. Waarschijnlijk heeft Jasper hem verkeerd begrepen en om hem niet teleur te stellen, eet Jean het maar met lange tanden op.

Vanavond staat alleen een sunsetdrive op de planning en een bezoek aan de oudste baobab van Afrika (ca. 3 à 4 duizend jaar oud). Deze is vernoemd naar Sir Harrison, de ontdekker van deze vetplant.

Jammer genoeg moeten we morgen al weer verder naar onze volgende bestemming Punda Maria Restcamp. We hadden graag nog wat genoten van dit fantastische verblijf.

Welgevonden Game Reserve - Wild Ivory Eco Lodge

Na een goede nachtrust en heerlijk ontbijt worden we samen met 3 andere gasten naar de luchthaven gebracht, zodat we onze auto kunnen ophalen bij EuropCar. Alles verloopt prima en rond 10.15 uur starten we de auto. Links rijden is even wennen. Al snel zitten we op de snelweg en hebben gelukkig geen last van zijwegen meer.

Vandaag gaan we naar het eerste wildreservaat van onze reis genaamd Welgevonden Game Reserve. Dit wildpark maakt deel uit van de Waterbergregio. Het gebied staat bekend om de grote verscheidenheid aan vegetatie. Je vindt er eindeloze open velden met lage begroeiing, maar ook prachtige beboste heuvels met riviertjes, valleien en kloven. Het een 37.000 hectare tellend privé wildreservaat. Het gebied kent de Big Five en is één van de privéreservaten met de grootste populatie witte neushoorns in Afrika. Slechts een beperkt aantal bezoekers wordt toegelaten en het is niet toegestaan om met eigen auto in het reservaat rond te rijden.

Rond 15.00 uur komen we aan bij de westelijke ingang van het park en worden opgehaald door Herbert. Hij is de ranger die ons de komende dagen zal begeleiden met de gamedrives.

Vanaf de ingang van het park is het ca. een ½ uur rijden naar Wild Ivory Eco Lodge, alwaar we hartelijk verwelkomt worden door Carol (gastvrouw), Gina (kamermeisje), Silas (kok) en Lazarus (manusje van alles).

In plaats van “even” uitrusten, staat er een lunch voor ons klaar en gaan we rond 16.30 uur mee met onze eerste gamedrive. Dit blijkt een spectaculaire ervaring te zijn. We zitten met 2 andere gasten in een open landrover en zien heel veel wild, zoals o.a.: Olifant (op een afstand van ca. 3 meter), Giraf, Witte Neushoorn, Blue Wildebeest, Impala en Wrattenzwijn. Vooral de ontmoeting met de olifant is spannend.

Na terugkomst in de lodge is het inmiddels donker en staat het avondeten klaar en kunnen we genieten van een diner met kaarslicht. De energie wordt namelijk opgewekt met zonnepanelen en ons wordt medegedeeld dat we ’s nachts geen stroom zullen hebben. In plaats van stroom kunnen we gebruik maken van een olielamp en zaklamp. De niet-omhijnde lodge is zo gebouwd dat deze goed in de omgeving past en biedt een prachtig uitzicht over het landschap en op de nabijgelegen drinkplaats.

Onze accommodatie is één van de 5 grote safaritenten die via looppaden verbonden zijn. Elke tent heeft een badkamer met ligbad en een buitendouche, alsook een overdekt terras met uizicht op het uitgestrekte landschap.

3 oktober 2015

Elke dag vinden er twee gamedrives plaats. ’s Ochtends van 6.00 tot ca. 10.00 uur en in de namiddag van 16.00 tot ca. 20.00 uur. Dit betekent dat we dus ca. 7 à 8 uur onderweg zijn in het wildpark. Er blijft dan ook weinig tijd over om onze “administratie” te doen, zoals dit verhaal schrijven en foto’s sorteren.

Voor onze eerste gamedrive van vandaag hebben we de wekker op 4.30 uur gezet (geen grapje). We verzamelen om 5.30 uur om een kop koffie te drinken en een koekje te eten. Rond 6 uur gaan we op pad. Er zijn gisteren nog 2 gasten gearriveerd en in totaal zijn we nu met 6. Ook deze keer zien we veel wild en kunnen nu de Buffel, Baviaan, Koedoe, Leeuwin en Steenbok toevoegen aan onze lijst.

Na terugkomst en ontbijt kunnen we, vanuit onze loungestoelen, heerlijk van de natuur genieten bij onze safaritent. We zien o.a. een grote groep bavianen, die naar de drinkwaterplaats komen. Heel af en toe komen ze wat dichterbij, wat een bijzonder, maar spannend gevoel geeft. Je waant je alleen te midden van het wild en de natuur.

Rond 16.00 uur moeten we weer verzamelen en volgt onze 3e gamedrive. Nu zien we o.a. een hele kudde olifanten. Dit geeft een nog spannender gevoel omdat er kleintjes goed in de gaten worden gehouden door de volwassen olifanten.

Ook is het bijzonder om 2 leeuwinnen gade te slaan als ze op jacht gaan. De welpen liggen op een afstand het tafereel te bekijken en wij op een nog grotere afstand. Helaas hebben ze pech vandaag, want evenals de giraf als de blue wildebeesten zetten het op een rennen.

4 oktober 2015

Wederom om 5 uur op om deel te nemen aan onze 4e gamedrive. Elke keer is het weer anders. Dit keer hebben we een kleine aanvaring met een olifant. Onze ranger is echter een man met ervaring en weet dit goed aan te pakken. Snel omdraaien en wegwezen!!

Vandaag zullen we meteen na het ontbijt verder reizen naar onze volgende bestemming.

Vertrek en aankomst Johannesburg

Graetheide – Johannesburg

Vanochtend waren we al vroeg uit de veren. Om 6 uur liep de wekker af. Even douchen, eten en laatste spullen in het koffer. Nét geen 23 kg, dus OK! We zijn er klaar voor.

Rik brengt ons naar Schiphol. Ruim op tijd komen we aan en, na afscheid te hebben genomen van Rik, kunnen we meteen koffers inchecken en door de douane. De rugzak van Conny wordt nog eens extra gecontroleerd. In de rugzak blijkt nog een schaar te zitten van een vorige vakantie, dus……weg schaar!

Inchecken verloopt verder prima. We reizen via Heathrow (2 uur wachten) en vliegen verder naar Johannesburg met een dubbeldek Airbus. Zoals altijd heeft Jean erg weinig beenruimte, maar deze keer heeft hij geluk. Een medepassagier wil graag ruilen om naast zijn compagnon te zitten, dus zit Jean in de voorste rij. De vlucht verloopt prima en we kunnen redelijk slapen.

1 oktober 2015

Johannesburg - The Safari Club

Aangekomen in Johannesburg duurt het lang voordat we de koffers hebben en door de douane zijn. De chauffeur, die ons moet ophalen, is er nog niet. Na een half uurtje wachten, komt hij aanlopen en brengt hij ons naar The Safari Club. Er staat vandaag niets op ons programma. Het is lekker zonnig weer, ongeveer 24 °C, dus alleen een beetje chillen. Morgen eerst de auto ophalen en dan begint onze rondreis door Zuid-Afrika.

Welkom op mijn Reislog!

Hallo en welkom op mijn reislog!

Dé plaats om op de hoogte te blijven van alle avonturen en ervaringen tijdens deze reis. Vanaf nu zul je hier dan ook regelmatig nieuwe verhalen en foto's vinden, en via de kaart weet je altijd precies waar ik me bevind en waar ik ben geweest! Meer informatie over mijzelf en de reis die ik ga maken vind je in het profiel.

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.

Ik zie je graag terug op mijn reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter!

Leuk dat je met me meereist!