connyenjean-zuid-afrika2015.reismee.nl

Welgevonden Game Reserve - Wild Ivory Eco Lodge

Na een goede nachtrust en heerlijk ontbijt worden we samen met 3 andere gasten naar de luchthaven gebracht, zodat we onze auto kunnen ophalen bij EuropCar. Alles verloopt prima en rond 10.15 uur starten we de auto. Links rijden is even wennen. Al snel zitten we op de snelweg en hebben gelukkig geen last van zijwegen meer.

Vandaag gaan we naar het eerste wildreservaat van onze reis genaamd Welgevonden Game Reserve. Dit wildpark maakt deel uit van de Waterbergregio. Het gebied staat bekend om de grote verscheidenheid aan vegetatie. Je vindt er eindeloze open velden met lage begroeiing, maar ook prachtige beboste heuvels met riviertjes, valleien en kloven. Het een 37.000 hectare tellend privé wildreservaat. Het gebied kent de Big Five en is één van de privéreservaten met de grootste populatie witte neushoorns in Afrika. Slechts een beperkt aantal bezoekers wordt toegelaten en het is niet toegestaan om met eigen auto in het reservaat rond te rijden.

Rond 15.00 uur komen we aan bij de westelijke ingang van het park en worden opgehaald door Herbert. Hij is de ranger die ons de komende dagen zal begeleiden met de gamedrives.

Vanaf de ingang van het park is het ca. een ½ uur rijden naar Wild Ivory Eco Lodge, alwaar we hartelijk verwelkomt worden door Carol (gastvrouw), Gina (kamermeisje), Silas (kok) en Lazarus (manusje van alles).

In plaats van “even” uitrusten, staat er een lunch voor ons klaar en gaan we rond 16.30 uur mee met onze eerste gamedrive. Dit blijkt een spectaculaire ervaring te zijn. We zitten met 2 andere gasten in een open landrover en zien heel veel wild, zoals o.a.: Olifant (op een afstand van ca. 3 meter), Giraf, Witte Neushoorn, Blue Wildebeest, Impala en Wrattenzwijn. Vooral de ontmoeting met de olifant is spannend.

Na terugkomst in de lodge is het inmiddels donker en staat het avondeten klaar en kunnen we genieten van een diner met kaarslicht. De energie wordt namelijk opgewekt met zonnepanelen en ons wordt medegedeeld dat we ’s nachts geen stroom zullen hebben. In plaats van stroom kunnen we gebruik maken van een olielamp en zaklamp. De niet-omhijnde lodge is zo gebouwd dat deze goed in de omgeving past en biedt een prachtig uitzicht over het landschap en op de nabijgelegen drinkplaats.

Onze accommodatie is Ă©Ă©n van de 5 grote safaritenten die via looppaden verbonden zijn. Elke tent heeft een badkamer met ligbad en een buitendouche, alsook een overdekt terras met uizicht op het uitgestrekte landschap.

3 oktober 2015

Elke dag vinden er twee gamedrives plaats. ’s Ochtends van 6.00 tot ca. 10.00 uur en in de namiddag van 16.00 tot ca. 20.00 uur. Dit betekent dat we dus ca. 7 à 8 uur onderweg zijn in het wildpark. Er blijft dan ook weinig tijd over om onze “administratie” te doen, zoals dit verhaal schrijven en foto’s sorteren.

Voor onze eerste gamedrive van vandaag hebben we de wekker op 4.30 uur gezet (geen grapje). We verzamelen om 5.30 uur om een kop koffie te drinken en een koekje te eten. Rond 6 uur gaan we op pad. Er zijn gisteren nog 2 gasten gearriveerd en in totaal zijn we nu met 6. Ook deze keer zien we veel wild en kunnen nu de Buffel, Baviaan, Koedoe, Leeuwin en Steenbok toevoegen aan onze lijst.

Na terugkomst en ontbijt kunnen we, vanuit onze loungestoelen, heerlijk van de natuur genieten bij onze safaritent. We zien o.a. een grote groep bavianen, die naar de drinkwaterplaats komen. Heel af en toe komen ze wat dichterbij, wat een bijzonder, maar spannend gevoel geeft. Je waant je alleen te midden van het wild en de natuur.

Rond 16.00 uur moeten we weer verzamelen en volgt onze 3e gamedrive. Nu zien we o.a. een hele kudde olifanten. Dit geeft een nog spannender gevoel omdat er kleintjes goed in de gaten worden gehouden door de volwassen olifanten.

Ook is het bijzonder om 2 leeuwinnen gade te slaan als ze op jacht gaan. De welpen liggen op een afstand het tafereel te bekijken en wij op een nog grotere afstand. Helaas hebben ze pech vandaag, want evenals de giraf als de blue wildebeesten zetten het op een rennen.

4 oktober 2015

Wederom om 5 uur op om deel te nemen aan onze 4e gamedrive. Elke keer is het weer anders. Dit keer hebben we een kleine aanvaring met een olifant. Onze ranger is echter een man met ervaring en weet dit goed aan te pakken. Snel omdraaien en wegwezen!!

Vandaag zullen we meteen na het ontbijt verder reizen naar onze volgende bestemming.

Gonny

Wat spannend allemaal!

Maar ook erg vroeg op, kunnen jullie overdag lekker chillen en uitrusten...

Groetjes,

Gonny