connyenjean-zuid-afrika2015.reismee.nl

Swaziland – Mlilwane Game reserve

Zodra we de grens van Swaziland passeren, staan we versteld van het mooie landschap. Ten opzichte van Zuid-Afrika lijkt alles beter ontwikkeld. Swaziland is het enige land ter wereld met een monarchie, waar de koning de volledige zeggenschap heeft. Je ziet dan ook overal foto’s van de koning en zijn moeder ophangen.

In Swaziland is Mlilwane Game Reserve (ook bekend als Mlilwane Wildlife Sanctuary) een van de drie Big Game Parks en is gelegen in de prachtige Ezulwini Vallei die ook wel “Valley of Heavens” wordt genoemd. Mlilwane is de oudste en meest bezochte van de drie wildreservaten. Het restcamp is niet omheind en wordt continu omringd door klein wild zoals impala’s, nyala’s, aapjes en wrattenzwijnen.

Bij aankomst informeren we eerst naar de internetverbinding. Helaas is ook hier geen verbinding mogelijk. Na registratie, worden we door een gids naar ons onderkomen gebracht. Dit valt in eerste instantie tegen. Het is een kleine hut, maar het lijkt meer op een “stal”. Als we even gewend zijn, valt het wel mee. We kunnen immers slapen in een schoon bed en hebben een douche. Meer hebben we niet nodig.

We informeren bij de gidsen naar de Hippo Trail. Dit is een wandelroute langs het meer van 7 km. Volgens de gidsen is het veilig, maar moeten we goed opletten of we geen nijlpaarden of krokodillen zien. Mocht dit het geval zijn, dan altijd een omweg nemen. Voordat we starten, moeten we in het register aangeven welke route we gaan lopen. Op deze manier kunnen ze actie ondernemen, indien we te lang wegblijven. Het is een prachtige route en zien we gelukkig geen nijlpaard of krokodil.

Rond 18.00 uur hebben we in het restaurant gereserveerd en als we ernaar toe lopen, zien we de wrattenzwijnen naast de BBQ liggen om zich op te warmen. Dit is een grappig gezicht en levert uiteraard weer een leuk plaatje op.

In tegenstelling tot onze hut, ziet het restaurant er mooi uit en kunnen we heerlijk genieten van een buffet.

18-10-2015

Vandaag zijn we van plan om de “Summit trail” en “Ridge trail” te lopen. Dit keer hoeven we ons niet te registreren en gaan we op pad. Onderweg genieten we van het mooie landschap en zien we af en toe dieren, zoals o.a. de zebra, blesbok, salamander, nyala en verschillende vogels. Het is een heftige klim van 8 km lang met 450 meter hoogteverschil en de temperatuur ligt rond de 32 graden Celsius. We zijn dan ook blij als we de top bereiken.

De terugweg gaat altijd een stuk sneller en al met al neemt deze tocht ca. 4 uur in beslag. ’s Middags doen we dan ook rustig aan en kijken na het diner een filmpje in onze hut. Morgen hebben we een lange rit van ca. 500 km voor de boeg naar Drakensbergen. We moeten dus vroeg uit de veren, zodat we na het ontbijt meteen kunnen vertrekken.