connyenjean-zuid-afrika2015.reismee.nl

Sabi-Sand – Arathusa Safari Lodge

De weg er naar toe is maar 95 km. De laatste 22 km is echter onverhard waardoor we maar 20 km per uur kunnen rijden. Het neemt dus toch ca. 2,5 uur in beslag. Onderweg komen we, evenals gisteren, langs wegwerkzaamheden. Alle medewerkers liggen wederom in een kruiwagen te rusten. We maken snel wat foto’s, zodat we dit thuis kunnen laten zien. In de Arathusa Safari Lodge worden we weer hartelijk welkom geheten. Dit keer hebben we een onderkomen in de bush-bush (van ca. 11,5 x 6,5 meter) met veranda en klein zwembadje. Het kon erger. Het ligt ca. 400 meter van het hoofdgebouw af en we worden vriendelijk doch dringend verzocht om (als het donker is) alleen onder begeleiding van of naar het huisje te lopen. Tijdens de lunch maken we kennis met de andere deelnemers van de gamedrive. Roy is onze ranger en Chris onze spoorzoeker. Verder zijn er 2 koppels uit Keulen en Jeff en Hillary uit New Jersey van de partij. Het is altijd weer leuk om mensen te ontmoeten en te horen wat ze allemaal beleefd hebben. Rond 16.00 uur vertrekken we en binnen 1 uur zien we ons eerste LUIPAARD!. Nu hebben we de voltallige Big Five gezien. Geweldig, wat een prachtig dier! Vreemd genoeg zien we nu geen olifant en ook geen giraf, terwijl deze in andere parken veel voorkomen.

15-10-2015

’s Ochtends nemen we maar met 4 personen deel aan de gamedrive. De koppels uit Keulen gaan vandaag terug naar huis. Het duurt even maar dan zien we een aantal aasgieren in de bomen. Meestal ligt dan een kadaver in de buurt. Even later spotten we een leeuwin. Valk naast haar ligt haar “kill” van afgelopen nacht, een jonge buffel. Vandaag blijft het bewolkt en er vallen een paar druppels regen. Voordat we terugrijden naar de lodge zien we een grote groep olifanten. Het blijft boeiend om hun gade te slaan. Ze zijn heel dichtbij dus we kunnen weer een mooie close up maken. Nu hebben we in dit park de hele Big Five gezien (Buffel, Olifant, Neushoorn, Leeuw en Luipaard). Dit heeft niets te maken met de “grootte” van de dieren. Het zijn de meest gevaarlijke dieren om te voet te jagen. Ook de waterbok poseert mooi voor de camera. Hij is herkenbaar aan de witte ring rond zijn achterwerk. Volgens de ranger is hij het eerste dier dat op een witte wc-bril ging zitten. Tijdens en na het ontbijt valt er een behoorlijke regenbui uit de lucht met bliksem en donderslag. We voelen ons meteen helemaal thuis. Kleine aapjes zie je meestal rond de lodges en langs de kant van de weg. Ze proberen altijd eten te pakken op een onbewaakt ogenblik. Vooral de bediening houden ze in de gaten, omdat deze hun altijd verjagen. De zuidelijke geelsnaveltok (oftewel flying banana) steekt zijn snavel regelmatig in de termietheuvel en eet termieten. Vandaag zien we meerdere vogels, waaronder de lelieloper. Het is grappig om te zien hoe zij over het water lopen. De rangers hebben voor zowat alle dieren een bijnaam. Zo wordt de impala “breeding machine” genoemd. Elk jaar krijgt elk vrouwtje een jong, waarvan 20% overleeft. De rest valt ten prooi aan de roofdieren.

Even verderop lopen 3 neushoorns, 2 vrouwtjes en een “oud” mannetje. Hij heeft nu nog de zeggenschap, maar wordt al uitgedaagd door de jongere aanwas. Je kunt aan zijn hoofd zien dat hij al meerdere gevechten doorstaan heeft.

We hebben vandaag wederom geluk. We kunnen mooie plaatjes schieten van een koedoe (dit is de grootste antilope die in Zuid-Afrika voorkomt) en van het “honeymone” koppel. Alleen tijdens de paartijd blijven de leeuw en leeuwin samen gedurende 5 dagen en paren elke 10-15 minuten. Na 5 dagen gaat de leeuw terug naar zijn broers en de leeuwin naar de andere leeuwinnen met hun welpen.

Het laatste uur van de avond-gamedrive is altijd na zonsondergang. We rijden dan door het wildpark en de tracker probeert met een schijnwerper wild te spotten. Dit is normaal gesproken het minst interessante van de gamedrive omdat je lange tijd geen wild ziet en het is kouder omdat de zon onder is gegaan. Dit keer staan we echter wederom versteld. Ook deze spoorzoeker ontdekt een kleine kameleon in een boom. Zelfs als ze gericht in de boom schijnen, zie je hem pas als ze hem uit de boom halen.

Bij terugkomst bij de lodge loopt een nijlpaard richting ons huisje. Zoals ook in Blyde River is deze uit het water gekomen. We worden dus met de auto naar ons huisje gebracht, zodat we ons kunnen opfrissen voor het diner en zullen ook weer met de auto opgehaald worden. De omgeving wordt continu in de gaten gehouden en na het diner kunnen we, onder begeleiding, te voet naar ons onderkomen. Nu is het weer veilig.

16-10-2015

’s Ochtend blijkt dat ze bij het hoofdgebouw bezoek hebben gehad van olifanten. Overal zie je afgebroken takken en voetstappen door de perken.

Vandaag nemen we deel aan onze laatste gamedrive. Jeff en Hillary reizen vandaag verder naar Victoria Falls en worden om 7.00 uur opgehaald voor hun vlucht. Gisteren zijn inmiddels nieuwe gasten gearriveerd. Een pasgetrouwd koppel uit New Jersey en Wilma en Lisa (moeder en dochter uit Sidney – Australië). Als klap op de vuurpijl spotten we weer het “honeymone”-koppel. Dit keer tijdens “de daad”. Ze trekken zich niets van ons aan en dat levert een leuk plaatje op.

Ook zien we weer een luipaard (dit keer een vrouwtje) en bij terugkomst een nijlpaard van heel dichtbij.

Nu nog ontbijten en dan verder naar White River. Dit is een tussenstop naar Swaziland.