connyenjean-zuid-afrika2015.reismee.nl

Mapungubwe National Park – Mopane Bush Lodge

Onze 3e bestemming is Mapungubwe National Park. Dit ligt 395 km verderop. Dichtbij de grens van Zimbabwe en Botswana.

De reis verloopt spoedig, hoe noordelijker we komen, hoe minder verkeer er op de weg is, totdat we helemaal alleen van de weg gebruik maken. Plotseling wordt er gewaarschuwd voor Potholes. Dit zijn grote gaten in de weg!! In Nederland zou dit ondenkbaar zijn. We rijden van links naar rechts over de weg en visa versa, om de potholes te vermijden.

Om 17.00 uur bereiken we de Lodge. We worden welkom geheten door Michelle met een fris handdoekje en een glaasje vruchtensap. Jasper brengt onze koffers naar onze rondavel. Dit is een ronde hut met rieten dak. Dit keer hebben we wel stroomvoorziening, airco en een mooi uitzicht op het landschap.

’s Ochtends staat weer een gamedrive gepland, maar nu in Mapungubwe National Park. Dit park heeft een netwerk van 35 km verharde wegen en 100 km onverharde wegen. De natuur is prachtig met rivieren, grote oude Baobabs, zandsteen heuvels, rotsen en bossen. Renhard (onze ranger) laat ons als eerste een Baobab bewonderen. In het Afrikaans noemen ze dit een Krommetakboom. Het bijzondere aan deze “boom” is dat het eigenlijk een uit de kluiten gewassen vetplant is. Je kunt de leeftijd bepalen door mensen met uitgestrekte armen een kring te laten maken rond de stam van de boom. Voor elk mens kun je dan 110 jaren tellen. De boom waar we op dat moment bij staan, gaan zeker 10-12 mensen omheen. Hij is dus ca. 1100 tot 1320 jaar oud.

We rijden verder en zien al gauw een Kori bustard, ook genoemd de Afrikaanse Pauw. Hij loopt namelijk net zo statig. Ook deze keer zien we weer de gebruikelijke dieren zoals de zebra, Giraf, Impala, wrattenzwijn, olifant, maar ook veel mooi gekleurde vogels.

Rond een uur of 10 stoppen we voor een koffiepauze en lopen naar een uitzichtpunt. We kijken over een uitgestrekt landschap waar 3 landen (Zuid-Afrika, Botswana en Zimbabwe) bij elkaar komen.

Aan het einde van de gamedrive worden we nog verrast met een kudde olifanten (zeker 70 of meer). Het is op dit moment rond de 40 °C. Volgens Renhard zijn het vermoedelijk 3 kuddes die allemaal gebruik willen maken van een waterplas. Het is mooi om te zien dat er een bepaalde rangorde heerst. Een aantal olifanten staan in het water en de andere wachten geduldig hun beurt af.

Rond 11.30 uur zijn we terug bij de lodge en kunnen wat gaan eten. Jean bestelt brood en kaas. Als we echter klaar zijn met eten, komt Jasper aanlopen met een gebakken tomaat gevuld met ei en zet dit voor Jean neer. Jean kijkt (zoals hij zelf altijd zegt) als een botsauto. Hij heeft het woord “tomaat” en zeker “ei” niet in de mond gehad. Waarschijnlijk heeft Jasper hem verkeerd begrepen en om hem niet teleur te stellen, eet Jean het maar met lange tanden op.

Vanavond staat alleen een sunsetdrive op de planning en een bezoek aan de oudste baobab van Afrika (ca. 3 à 4 duizend jaar oud). Deze is vernoemd naar Sir Harrison, de ontdekker van deze vetplant.

Jammer genoeg moeten we morgen al weer verder naar onze volgende bestemming Punda Maria Restcamp. We hadden graag nog wat genoten van dit fantastische verblijf.

Jean en Conny

Leuk dat jullie allemaal met ons meereizen. Elke keer is het fijn om jullie reacties te lezen. Vandaag gaan we verder en hebben waarschijnlijk 3 dagen geen wifi. Daarna hopen we jullie weer te kunnen verrassen met mooie verhalen.

Maurice en Claudy

Leuk om weer met jullie mee te reizen.
Genoten van jullie verhalen en foto's.

Marij Bouts

Wat een geweldige reis maken jullie weer! Wat een mooie
natuur en dieren, lijk mij geweldig om van dichtbij mee te maken. kijk uit naar de volgende verhalen en foto's!

Phiel en Jan

Hoi Conny en Jean, wat een mooie reis zijn jullie aan het maken.
Leuk dat we mee mogen lezen en kijken.
Geniet vooral van alle moois
Groetjes uit Schimmert

Ilse

40 graden, poeh heet.
Volgens mij roep je de hele tijd, goh kiek hie en kiek doa.
Wat een ervaringen. Geweldig!

Tiny Knoors

Het ziet er allemaal goed uit....geniet ervan!

Mam en Pap Dieteren.

Zo te lezen hebben jullie het beter als hier in Dieteren,maar 40 gr hoeft ook niet hier is het grijs en vochtig.Jullie hebben ons met die verhalen wel erg nieuwsgierig gemaakt we wachten weer op nieuwe verhalen en fotos. Groeten Mam en Pap..........

Oma Einekoeze

Hallo avonturiers!

Vandaag heeft Manon me jullie prachtige verhalen voorgelezen. Wat leuk om te horen wat jullie allemaal zien en meemaken. Nog HÉÉL veel plezier!!

Groetjes mam

Lily

Nu pas aangemeld en even bijgelezen.
Tot nu toe klinkt het allemaal geweldig zeg.
Ik ben inmiddels verhuisd en vertoef op de
Camping in Susteren. Veel plezier verder
en ik blijf jullie volgen ????