connyenjean-zuid-afrika2015.reismee.nl

Kapama Game Reserve – Kapama River Lodge

Vandaag en de komende dagen zullen we wederom vroeg moeten opstaan. Inmiddels zijn we eraan gewend en worden wakker zonder wekker. We hebben nog een rit van ca. 80 km in het Kruger NP voor de boeg en daarna is het nog ca. 55 km tot Kapama Game Reserve.

Dit keer lukt het ons om een wrattenzwijn van dichtbij te fotograferen. Hij kruipt op z’n knieën over de grond. Grappig om te zien. Het is heel wisselend. Soms zie je ca. ½ uur niets en dan het één na het ander. We hebben geluk en kunnen veel plaatjes schieten van mooie vogels, zowel aan de kant van de weg als in de lucht.

Vlak voordat we het Kruger NP verlaten, zien we onze eerste nijlpaarden. Ze liggen in het water en alleen de ogen kun je zien. We stoppen om hun een tijdje (vanaf een afstand) gade te kunnen slaan. Plotseling komen 2 olifanten achter wat bosjes uit, waarvan eentje het water ingaat tot halverwege zijn hoofd. Het is een grappig gezicht, half donker- en half lichtgrijs hoofd.

Rond 10.30 uur rijden we het park uit. Nu kunnen we wat meer tempo maken. We willen niet te laat aankomen omdat we nog even willen rusten voor onze volgende gamedrive.

Als we arriveren bij de lodge, worden we ontvangen door Thomas en een dame die ons een handdoekje aanreikt, zodat we ons een beetje kunnen opfrissen. Ons wordt vriendelijk verzocht om de sleutel van de auto in te leveren, zodat ze de auto kunnen parkeren en onze bagage naar de kamer kunnen brengen. We schrikken ons een hoedje. Hier hebben we geen rekening mee gehouden. De achterbank ligt vol met rugzakken, routepapieren, etc…. Als we dat geweten hadden zouden we eerst wat geordend hebben voordat we naar de lodge reden.

Thomas neemt ons mee en biedt ons een heerlijk welkomstdrankje aan. Hij legt uit wat wel en niet inbegrepen is. De komende dagen zullen Matthew (ranger) en Justice (spoorzoeker) ons begeleiden met de gamedrives, waarvan de eerste om 15.30 uur vertrekt. Daarna begeleidt hij ons naar onze kamer.

Als we weer verzamelen voor de gamedrive, worden we voorgesteld aan Matthew en Justice, maar ook aan een familie uit India (6 personen) en een echtpaar Brian en Maria (Montreal, Canada). De komende dagen zullen we veel samen optrekken, zowel met de gamedrives (4 in totaal van ca. 3-4 uur) en tijdens het diner. Zodra we onderweg zijn, valt ons meteen op dat we veel wild zien, maar ook nog heel dichtbij. Matthew vertelt honderd uit. Dit keer zien we de buffel van dichtbij en na zonsondergang worden ook nog dieren gespot. Het is ongelooflijk, maar Justice ondekt IN HET DONKER een kleine kameleon en voor het eerst zien we leeuwen van dichtbij. Bij terugkomst kunnen we ons snel even opfrissen en dan deelnemen aan het diner. We maken nu wat beter kennis met Brian en Maria. Het klikt meteen. Brian heeft veel humor en er wordt dan ook veel gelachen. Rond half 11 is er geen gast meer te bekennen in het restaurant en sluiten we met z’n vieren een gezellige avond af.

10 oktober 2015

’s Ochtends kunnen we een kop koffie drinken en een koekje eten voordat we weer vertrekken. Ook vandaag hebben we weer 2 gamedrives. In deze gamereserve zijn een paar groepen leeuwen. De “oude” leeuw heeft een aantal leeuwinnen en zijn 3 zonen ook. Op dit moment heeft de “oudste” het nog voor het zeggen, maar als één van z’n zonen sterk genoeg is, dan zal hij zijn vader uitdagen en mogelijk de heerschappij overnemen. Elke keer zijn we zien we de veelvoorkomende dieren zoals de zebra, giraf, olifant, impala, koedoe enz…. Maar elke gamedrive heeft ook iets bijzonders. Dit keer vinden we al gauw 2 leeuwinnen en nu kan ik ze van dichtbij (met daglicht) fotograferen. Matthew en Justice willen echter de “oude” leeuw vinden. Even verderop zien we een pasgeboren nyala. Hij (of zij) staat nog wankel op de benen en de moeder likt het jong nog steeds schoon. Of 2 giraffen die zij aan zij voor onze jeep lopen en zich weinig van ons aantrekken. Ook een jong olifantje van ongeveer 3 maanden trok onze aandacht. Hij liep samen met zijn moeder en oudere broers/zussen. Matthew vertelde dat een jonge olifant (de eerste 5 jaar) moet leren om zijn slurf te gebruiken. Het kleine olifantje worstelde dan ook met een stokje en het lukte hem niet om dit in z’n mond te krijgen. Na een tijdje klungelen gooide hij het stokje weg en rende achter zijn moeder aan.

We hebben een druk programma, dus na het ontbijt gaan we weer het verhaal en foto’s van Kruger NP bijwerken. Het lukt niet om alles te plaatsen op de reislog. Jammer, maar dan moet dit even wachten.

De 2e gamedrive van vandaag heeft ook weer iets bijzonders. Nu vinden we twee jonge leeuwen met een aantal leeuwinnen. We zien een gevlekte hiëna, die haar jong zoogt en tijdens de gebruikelijke koffiepauze, neemt Matthew ons mee naar een plek waar een gat in de grond zit. Hij gaat met een lange grasspriet in het hol en we zien een gigantische spin, die ook weer snel terug schiet in het hol.

Na de gamedrive dineren we weer met Matthew en de rest van de groep. Ook nu sluiten we als laatste (samen met Brian en Maria) de tent af.

11 oktober 2015

Omdat wij vandaag verder reizen (de rest blijft nog een dag langer in Kapama Game Reserve) willen Matthew en Justice graag de “oude” leeuw en een luipaard vinden. Ze willen nog wat vroeger vertrekken om zo nog wat tijd te winnen. De hele groep gaat akkoord, dus we vertrekken rond 5.15 uur. Hierdoor is het mogelijk om een prachtige foto te schieten van de zonsopkomst en binnen het uur hebben we 4 van de Big Five gezien, te weten: de buffel, de olifant, de “oude” leeuw en de neushoorn. Vandaag kunnen we de krokodil op ons lijstje bijschrijven. Hij/Zij ligt aan de andere kant van de oever en laat zich de tanden poetsen door een vogeltje. Ondanks alle inspanningen van Matthew en Justice, lukt het niet om de luipaard op te sporen. Ze weten wel in welke omgeving hij zich moet bevinden, maar schijnbaar zijn luipaarden erg schichtig en proberen zich goed te verbergen. Als Matthew hoort dat we ook nog naar Sabi Sands game reserve gaan, dan verzekert hij ons dat we nog luipaarden te zien krijgen. Sabi Sands staat bekent om de hoge populatie luipaarden, dus hopelijk lukt het om de voltallige Big Five te zien.

Bij terugkomst in het hotel, nemen we afscheid van Matthew en Justice en gaan nog even ontbijten met Brian en Maria. Het is jammer dat we nu al afscheid van hun moeten nemen. Wij gaan nu verder naar Blyde River en zij gaan overmorgen naar Victoria Falls.

Maurice en Claudy

Wat een geweldige reis, leuk om jullie belevenissen te lezen.

tiny

wat een geweldige vakantie

Manon

Wat leuk om alle avonturen te lezen! En wat geweldig wat er bij jullie in de tuin rondloopt.. Het zou wat zijn als dat thuis allemaal kon. ???? veel plezier nog!!!

Liza en Rik

Wat een verhalen allemaal en mooie foto's! Geniet er maar lekker van. Tot snel! Groetjes Liza en Rik

johnenmarlies@kpnplanet.nl

Jullie hebben een prachtige vakantie zo te zien en te lezen,jullie ogen en het fototoestel draaien overuren!!Geniet nog de laatste paar dagen van al dat moois!!
Groetjes allereerst van Mam en ook van John en mij!

Leo en Francien

Wij zijn weer terug en lezen jullie verhalen met veel interesse achter elkaar. Wat mooi allemaal hé en wat een belevenis om dit te kunnen meemaken.Geweldig. Geniet van al dat moois want bij het lezen van jullie verhaal komen bij ons de belevenissen van Zuid Afrika weer naar boven.

john en marlies

Hoi Jean en Conny,de vakantie zit er weer bijna op,jullie hebben vast genoten van alle belevenissen en nu weer huiswaarts.Wij wensen jullie een hele goede reis en thuiskomst.Veel groeten van mam,John en mezelf.